NOVETATS ANTERIORS

HEMEROTECA

 

La siesta (1919, Museum of Modern Art, Nova York, EUA), del pintor espanyol Pablo Picasso (1881-1973)


Gener de 1998

Les idees que tens; les idees que et tenen. Aquestes últimes _i tu no ho saps_ són les que practiques.

Consells, proverbis i insolències (1968)
Joan Fuster (1922-1992)


Març de 1998

Dels hostes de la terra, és l’home encara
l’únic qui l’envileix.

Cap al tard (1909)
Joan Alcover (1854-1926)

Creix sobre la terra pa suficient
per a tots els fills dels homes
i roses i murtres i bellesa i plaer
i pèsols no menys dolços.

Alemanya, un conte d’hivern (1844)
Heinrich Heine (1797-1856)


Juny de 1998

En aquest planeta hi ha prou cosa per a les necessitats de tothom; però no pas prou per a l’avidesa de tothom.

Mahatma Gandhi (1869-1948)

Que no t’exclogui el vent dels seus combats
ni la mar dels seus ocis.

Set poemes d’aniversari (1977)
Miquel Martí i Pol (1929-2003)


Setembre de 1998

Pa és llibertat, llibertat pa!

Himne per a l’Associació General Alemanya de Treballadors
Georg Herwegh (1817-1875)


Desembre de 1998

No són pas els homes qui governen les societats, són els principis; i a manca de principis, les situacions

Pierre Joseph Proudhon (1809-1865)

Plorava l’amic e deïa: _¿Tro a quant de temps cessaran tenebres en lo món, per ço que cessen les carreres infernals? Ni l’aigua, qui ha en costuma que decórrega a enjús, ¿quan serà l’hora que haja natura de pujar a ensús? Ni els innocents ¿quan seran més que els colpables?

LLibre d’Evast e Blanquerna (1283-1295)
Ramon Llull (1232-1316)


Març de 1999

És inútil de fer amb més allò que pot ser fet amb menys.

Guillem d’Occam (1290-1349)

El dirigent anarquista Buenaventura Durruti (1896-1936) deia a uns gitanos que s’ajuntessin a les columnes anarquistes que anaven a lluitar contra les tropes franquistes. Un dels gitanos li fa: "senyor...", i Durruti que li diu: "no em digui senyor, sinó company", i el gitano que hi torna: "senyor company, nosaltres no sabem fer anar les armes", i Durruti que replica: "però és que els feixistes us robaran, us mataran, heu de lluitar al costat dels pobres", i el gitano li raona: "sí, senyor company, a favor dels pobres, sempre hi anirem, però matar un germà?, matar un germà mai!"

Diàleg entre Durruti i uns gitanos


Juny de 1999

És tan còmode no estar emancipat!

Immanuel Kant (1724-1804)

Potser el treball dignifiqui l’home. No ho sé. Però, indiscutiblement, el cansa.

Consells, proverbis i insolències (1968)
Joan Fuster (1922-1992)


Setembre de 1999

El qui vol acusar el temps, que tan llestament es fon,
ha d’acusar-se ell mateix, que no l’usa llestament.

Temps fugaç
Friedrich von Logau (1604-1635)


Desembre de 1999

El progrés consisteix a aplicar amb més braó cada dia els nostres pensaments cap a la consecució dels mitjans de procurar la felicitat i d’evitar el sofriment.

Ta Tung Shu, "Llibre del Món Únic" (final del segle XIX)
Kang You Wei (1858-1927)

Només sota besades, jocs, facècies,
sabràs del tot allò que vol dir viure;
oh, cal que aprenguis a pensar amb el cor
i aprenguis a sentir amb la intel·ligència.

Adagis
Theodor Fontane (1819-1898)


Març de 2000

Simplifiqueu, simplifiqueu! Us dic que limiteu els vostres assumptes a dos o tres, en lloc de a cents o mils; en lloc de comptar per milions, limiteu-vos a la mitja dotzena.

Walden, o la vida en els boscs (1854)
Henry David Thoreau (1817-1862)


Octubre de 2000

Fixeu-vos en els lliris boscans, com floreixen: no treballen ni filen; però us dic que ni Salomó en tota la seva glòria no anava vestit com un d’ells.

La Bíblia, Evangeli segons Sant Mateu
Mt 6: 28-30

No sentis enveja de la felicitat dels que viuen al paradís dels necis, ja que solament un neci pensarà que això és la felicitat.

Decàleg liberal del 1954
Bertrand A. W. Russell (1872-1970)


Desembre de 2000

Mandregem en totes les coses, llevat
quan estimem i bevem, llevat quan
mandregem

Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781)

Descansar es salud

Proverbi espanyol


Març de 2001

Si se’m deixés escollir lliurement, jo escolliria de bon grat per a mi un petit lloc al bell mig del paradís: encara millor... davant de la porta!

Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900)

Treballar cansa

Treballar cansa (1936)
Cesare Pavese (1908-1950)


Octubre de 2001

Oh, Melibeu, un déu va fer per a nosaltres aquests ocis

Les bucòliques (43-34 ane)
Publi Virgili Maró (70-19 ane)

Feina, fuig;
mandra, no em deixis;
caldera, acosta’t
i que sant Quirze
me la porti.

Imploració popular a St Quirze

Regnaven sobre la vida i sobre el mar, i allò que el món pot donar de més fastuós, ho rebien i en gaudien sense mesura, com senyors convençuts de les seves riqueses insubstituïbles.

El primer home (1960)
Albert Camús (1913-1960)


Gener de 2002

...i l’objectiu de tota la vida social no serà el treball i la producció sinó el floriment i l’expansió de les facultats de l’home com a fi en ell mateix.

Més enllà de les cadenes de la il·lusió: el meu encontre amb Marx i Freud (1961)
Erich Fromm (1900-1980)

I simulen ser Curi però viuen com a les bacanals

Sàtires
Juvenal (65-128)

La mel raja d’aquesta terra, i la llet és abundant pertot arreu.

Carta de Preste Joan (monarca cristià llegendari) a Manuel I Comnè (1123-1180), Emperador d’Orient (1143-1480)
Cristià, bisbe de Mayence, autor de la falsa carta entre 1165-1177


Març de 2002

...creia que arribaria un dia en què totes les nacions de la terra abolirien les fronteres, les armes i les duanes, i es farien abraçades i petons a cada galta i cobririen l’orbe de bulevards, que irradiarien de París, on la família humana s’asseuria en grups, en petites taules, segons les afinitats de cadascú, bevent cafè...

La princesa Casamassima (1886)
Henry James (1843-1916)

Fixeu-vos com creixen les flors del camp, no treballen ni filen

La caverna (2000)
José Saramago (1922)


Agost de 2002

...i si volguéssiu canviar-vos el nom cada setmana, ho podríeu fer perquè tant se valdria que us diguéssiu un nom com un altre, per tal com no seríeu propietari de res, llevat de les coses que duguéssiu a sobre, i ¿per què hauríeu de voler posseir res si tot fóra de franc?

Tròpic de Capricorn (1939)
Henry Miller (1891-1980)

N’hi ha prou amb poc per a fer molt.

Frederic Mayor i Zaragoza (1934)


Novembre de 2002

Vull dir, seriosament, que la fe en les virtuts del TREBALL està fent molt de mal en el món modern i que el camí cap a la felicitat i la prosperitat passa per una reducció organitzada d’aquell...

La tècnica moderna ha fet possible que el lleure, dins de certs límits, no sigui la prerrogativa de classes privilegiades poc nombroses, sinó un dret equitativament repartit en tota la comunitat. La moral del treball és la moral dels esclaus, i el món modern no té necessitat d’esclavitud.

Elogi de l’ociositat (1932)
Bertrand A. W. Russell (1872-1970)

Reivindic el dret a l’ociositat en un temps de malversacions odioses.        (63)

El seny del foll (1998)
Lluís Maicas (1954)

L’ocupació més pròpia de l’home civilitzat és la de no fer res.

Théophile Gautier (1811-1872)


Març de 2003

El país apareixia conreat per al plaer no menys que per a la necessitat; arreu l’útil era agradable...

Càndid o l’optimisme (1758)
François-Marie Arouet Voltaire (1694-1778)

No ens n’hem pas d’avergonyir, de tenir mandra.

Galvana (2002, "La Vanguardia")
Ramon Solsona (1950)

Estem envoltats d’enginys destinats a estalviar treball i, tanmateix, disposem de molt escàs lleure autèntic.

Laurence Johnston Peter (1919-1990)


Juliol de 2003

Algo malo debe tener el trabajo, o los ricos ya lo habrían acaparado.

Mario Moreno Cantinflas (1911-1993)

El treball és el més divertit, podríem estar-nos hores mirant-lo.

Anònim

M’agrada i em fascina el treball. Podria romandre assegut hores i hores mirant a altres com treballen.

Jerome K. Jerome (1859-1927)


Setembre de 2003

El treball és una invasió de la nostra privadesa.

Woody Allen (1935)

El treball és el refugi dels que no tenen res a fer.

Oscar Wilde (1854-1900)

L’ésser capaç d’omplir el lleure d’una manera intel·ligent és l’últim resultat de la civilització.

Bertrand A. W. Russell (1872-1970)


Gener de 2004

El vertader paradís no està en el cel, sinó en la boca de la dona estimada.

Theóphile Gautier (1811-1872)

Carpe Diem, "aprofita el dia d’avui".

Odes (37-13 ane)
Horaci (65-8 ane)

L’art del descans és una part de l’art de treballar.

John Ernest Steinbeck (1902-1968)


Agost de 2004

Qui menja una fruita hauria com a mínim de plantar-ne la llavor; i, si és possible, una llavor millor que la de la fruita que ha assaborit.

Una setmana en els rius Concord i Merrimack (1849)
Henry David Thoreau (1817-1862)

Primum vivere deinde philosophari, "Primer viure, després filosofar"

Dita llatina

L’home es passa bona part de la seva vida seriós, intentant autoconvence’s que la seva existència no és absurda, mentre que nosaltres plantegem assumir aquesta evidència i ensenyar-lo a riure’s d’ella...

Albert Camus (1913-1960)


Gener de 2005

Nosaltres, a França, no tenim res: només pa, vi i alegria.

Lluís IX el Sant (1214-1270), rei de França (1226-1270)

Els arbres... els oferien profusió de fruits que no calia de produir mitjançant el conreu, sinó que eren espontània contribució de la terra... Vivien nus, dormien en els prats, quasi sempre sense jaç, a l’aire lliure...

Diàleg El polític
Plató (428/27-348/47 ane)

L’ordre social de les coses hauria d’invertir-se en certa manera: el setè hauria de ser el dia de feina en què l’home es guanyi el pa amb la suor del seu front; els altres sis, el seu descans dominical per a l’ànima i els sentits, per poder recórrer aquest ample jardí i beure dels subtils influxos i les sublims revelacions de la natura.

L’esperit comercial dels temps moderns,
considerant la seva influència
en el caràcter polític, moral i literari d’una nació

(Discurs de graduació a la Universitat de Harvard, 1837)
Henry David Thoreau (1817-1862)


Juny de 2005

Per què aquesta magnífica tecnologia científica, que estalvia treball i ens fa la vida més fàcil, ens aporta tan poca felicitat? La resposta és aquesta, simplement: perquè encara no hem après a usar-la amb seny.

Albert Einstein (1879-1955)

Mira si será malo el trabajo, que deben pagarte para que lo hagas.

Facundo Cabral (1937)

1. Tota persona té dret al lleure, a la lliure elecció del seu temps lliure i a la protecció contra el treball.
2. Tothom té dret, sense cap discriminació, a gaudir de temps lliure diferenciat del temps dedicat a la satisfacció de les necessitats vitals, als desplaçaments o al propi perfeccionament.
3. En el gaudi del temps lliure tothom té dret a una remuneració equitativa i satisfactòria que asseguri per a ell i per a la seva família una existència conforme amb la dignitat humana, completada, si cal, amb els altres mitjans de protecció social.
4. Tota persona té dret, unint-se amb d’altres, a fundar entitats i a associar-s’hi per a la defensa del temps lliure.

Declaració universal dels drets humans (Esmena a l’Article 24)
Assemblea de l’ONU (París, 1948)


Novembre de 2005

Treball sense divertiment imbecil·litza molta gent

Proverbi anglès

Prou saps que el treball mai no m’ha atret. Penso que la peresa i l’oci són les úniques virtuts que ens haurien pogut tornar al paradís perdut. Per això he treballat tan poc com he pogut.

Carta (juliol de 1984) a Xavier Benguerel (1905-1990)
Joan Oliver Pere Quart (1899-1986)

Però crec que hi ha una altra raó per reivindicar la utopia. La utopia apel·la a un dels aspectes més íntims de la humanitat: la capacitat de somniar. Representa la nostra capacitat de projectar-nos per sobre d’una realitat concreta i alliberar-nos de les constriccions d’unes circumstàncies específiques. Negar la utopia representa en darrera instància negar la possibilitat de millorar les coses i a nosaltres. La reacció correcta davant una utopia no és pensar que és molt bonica però que no succeirà, sinó pensar que precisament perquè és molt bonica caldria esbrinar què s’ha de fer perquè s’esdevingui.

La utopia com a motor de futur (1998)
Jordi Serra del Pino (1965)


Gener de 2006

Hi descrivia de manera esporuguidora la indústria en forma de vella matrona, amb la falda cenyida per un cinturó, les claus penjant-li d’un costat, les ulleres calades, sempre feinejant, sempre neguitosa, bronquinosa i estalviaire, mesquina i fatigosa. I qualificava de llastimós l’estat d’aquell qui s’ajup sota la seva fèrula i s’ha de guanyar el servil jornal amb la suor del seu front.

Anys d’aprenentatge de Wilhelm Meister (1795-1796)
Johann W. von Goethe (1749-1832)

¡Qué dulce es una cama regalada!
¡Qué necio, el que madruga con la aurora,
aunque las musas digan que enamora
oír cantar un ave la alborada!

¡Oh, qué lindo en poltrona dilatada
reposar una hora, y otra hora!
Comer, holgar..., ¡Qué vida encantadora,
sin ser de nadie y sin pensar en nada!

¡Salve, oh Pereza! En tu macizo templo
ya, tendido a la larga, me acomodo.
De tus graves alumnos el ejemplo

me arrastra bostezando; y, de tal modo
tu estúpida modorra a entrarme empieza,
que no acabo el soneto... de per... (eza)

A la pereza
Manuel Bretón de los Herreros (1796-1873)

No fer res és la primera i la més forta passió de l’home després de la de conservar-se. Si s’observés amb atenció, es veuria que, fins i tot entre nosaltres, es treballa per poder descansar; és també la peresa allò que ens fa laboriosos.

Essai sur l'origine des langues (1781)
Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)


Març de 2006

La pereza dicen que es don de los inmortales y, en efecto, en esa serena y olímpica quietud de los perezosos de pura raza hay algo que les da cierta semejanza con los dioses.

Leyendas, La pereza (1863)
Gustavo Adolfo Bécquer (1836-1870)

Per això veiem que els grans esperits de tots els temps concedeixen el màxim valor al lleure; perquè tant com val l’home val l’oci

Parerga und Paralipomena, Cap IV: Art del bon viure (1851)
Arthur Schopenhauer (1788-1860)

Es creu, també, que la felicitat rau en en el lleure, ja que treballem per tenir oci i fem la guerra per tenir pau.

Ètica a Nicòmac (335-322 ane)
Aristòtil (384-322 ane)


Juny de 2006

La llum diürna més enlluernadora, la racionalitat a tot preu, la vida lúcida, freda, previsora, conscient, sense instint, en oposició als instints, tot això era només una malaltia diferent —i de cap manera un camí de retorn a la "virtut", a la "salut", a la felicitat... Haver de combatre els instints —aquesta és la fórmula de décadence: mentre la vida ascendeix, la felicitat és igual a instint.

Crepuscle dels ídols: El problema de Sòcrates (1888)
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900)

Collige, virgo, rosas dum flos novas et nova pubes et memor esto aevumsic properare tuum, "Cull, jove, les roses mentre existeix la flor fresca i la nova joventut i recorda que així corre el teu temps"

Epigrammata: Rosae, 2:49
Ausoni (310-395)

Viure és la cosa més estranya del món, la majoria de la gent simplement existeix

Oscar Wilde (1854-1900)

Tempus fugit, "El temps vola"

En més d'un rellotge de sol


Agost de 2006

Otium cum dignitate, "oci digne"

Ciceró (106 ane - 43 ane)

El "treball" és, per la seva essència, una activitat no lliure, inhumana i insocial, condicionada per la propietat privada i creadora de propietat privada. L’abolició de la propietat privada no es farà realitat fins que no sigui concebuda com abolició del "treball".

Sobre el llibre de Friedrich List "El sistema nacional de economia política" (1845)
Karl Marx (1818-1883)

Ningú no hauria de treballar. Proletaris del món... descanseu!

L’abolició del treball (1985)
Bob Black

Es lastimoso que el trabajo surge ante la angustia de satisfacer necesidades básicas. Pareciera que los humanos no tienen mas remedio que trabajar o perecer. La solución no está en saber cómo volver a que todos trabajen igual que antes. La respuesta es lograr ocupar el tiempo del trabajo en libertades individuales y colectivas...
La inutilidad del trabajo está dada apenas se consideran temas de importancia.

CULTURA - TRABAJO
Es curioso que los que tienen más necesidad de trabajar son los hijos de los más pobres y que no tienen acceso a la cultura, mientras que, desproporcionadamente, los descendientes de altas esferas sociales se preparan fácilmente y, un porcentaje muy alto de ellos, para explotar sin esfuerzos a los mas exigidos.

SEXO - TRABAJO
Baste decir que el derecho al placer natural es escamoteado permanentemente por el agotamiento laboral.

El 2 de mayo "Dia Internacional del Ocio"
Agrupación de Crotos Libres (membre de la Fundació d'Al·lèrgia al Treball, fundada a Lisboa, el 1992)


Octubre de 2006

L’ociositat no consisteix a no fer res, sinó a fer moltes de les coses que no resulten acceptades en els formularis dogmàtics de la classe dominant.

 Apologia dels ociosos i altres ociositats (1877)
Robert Louis Stevenson (1850-1894)

No et preocupis per l’ahir: ha passat...
No t’anguniegis pel demà: encara no arriba...
Viu, doncs, sense nostàlgia ni esperança:
la teva única possessió és l’instant.

Rubaiat, "Quartetes"
Omar Khayyam (1048-1121)
 

Ara o mai! Has de viure en el present, llançar-te amb cada onada, trobar en cada instant la teva pròpia eternitat. Els necis es queden amb les seves oportunitats com en una illa, mirant cap a l’altra riba. No hi ha altra riba; no hi ha més vida que aquesta, o una altra de semblant a aquesta. La bona terra es troba allà on sigui el bon granger. Agafa un altre rumb i la teva vida no serà més que una successió de lamentacions.

Diari (1837-1861)
Henry David Thoreau (1817-1862)


Gener de 2007

És aquí o en cap altre lloc on es troba el nostre paradís.

Una setmana en els rius Concord i Merrimack (1849)
Henry David Thoreau (1817-1862)

Isop, [aquell gran home,] veié el seu amo que pixava tot passejant-se. I ara, féu, que haurem de cagar tot corrent? Estalviem el temps; ens en resta encara molt d'ociós i de mal emprat.

Assaigs (1588)
Michel de Montaigne (1533-1592)

L’oci és la mare de la filosofia

Thomas Hobbes (1588-1679)

Sólo vive quien mira
siempre ante sí los ojos de su aurora,
sólo vive quien besa
aquel cuerpo de ángel que el amor levantara.

No es el amor quien muere
Luis Cernuda (1902-1963)


Març de 2007

El que es fa per amor passa sempre més enllà del bé i del mal.

Més enllà del bé i del mal (1886)
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900)

Cada matí l’amistat recorre la terra per despertar els homes, de manera que puguin fer-se feliços recíprocament.

Sentències vaticanes, 52
Epicur (341-270 ane)

Recorre sovint la senda que mena al jardí del teu amic, no sigui que la mala herba t'impedeixi veure el camí.

Proverbi indi


Juny de 2007

Creixen el PIB i el comerç exterior, però la gent se sent menys feliç. Per què? Hem de canviar els esquemes. Ser feliç no pot ser viure més ràpid i treballar més hores.

AVUI (26-10-2006)
Joan Saura

En aquest món hi ha lloc per a tots. La terra, que és generosa i rica, pot subvenir totes les nostres necessitats.

El gran dictador (1940)
Charles Chaplin Charlot (1889-1977)


Agost de 2007

La meta de les bones teories polítiques ha de ser que totes les persones siguin capaces de gaudir d'ocis, o que el gaudi de l'oci sigui general

Lin Yutang (1895-1976)

Si vols treballadors creatius, dóna’ls-hi temps suficient per jugar

John Cleese (1939)


Octubre de 2007

...he comprès que tota la infelicitat dels homes prové d'una sola cosa: no saber-se estar en repòs en una habitació.

Pensaments (1669)
Blaise Pascal (1623-1662)

Entonces,
en lo alto de los pinos,
la pereza
apareció desnuda,
me llevó deslumbrado
y soñoliento,
me descubrió en la arena
pequeños trozos rotos
de sustancias oceánicas,
maderas, algas, piedras,
plumas de algas marinas.

Oda a la pereza (fragment)
Pablo Neruda (1904-1973)


Desembre de 2007

Pero parece claro que, si a finales del siglo XXI seguimos persiguiendo algo llamado ocio, el lugar donde lo hallaremos será dentro de nuestra cabeza, que, para entonces, también habrá asumido el papel de corazón.

¿Cómo será nuestro ocio?
Margarita Riviere

Je ne veux pas travailler
Je ne veux pas déjeuner
Je veux seulement oublier
Et puis je fume


Je ne veux pas travailler
Edith Piaff


Febrer de 2008

–I no obstant això, la vida és una cosa molt bella, no és veritat? –Això ja se sap.

Diàleg entre un venedor de calendaris i un transeünt (1832), d'Opuscles morals (1827-1835),
Giacomo Leopardi (1798-1837)

 

No perdeu el vostre temps ni a plorar el passat ni a plorar el futur. Viviu les vostres hores, els vostres minuts. Les alegries són com les flors que la pluja embruta i el vent desfulla.

Edmond Gouncourt (1822-1896)


Abril de 2008

No hi ha com el no viure. L'home que es lleva tard
     no es pica el dit ni es cremarà la cella.

Oda al piadós baró perfet (Sàtires, 1928)
Jaume Bofill i Mates, Guerau de Liost (1878-1933)

El treball pensa, la peresa somnia.

 Diari (1887)
Jules Renard (1864-1910)


Juliol de 2008

Pel camí, recordo, em vaig aturar
a veure com el terrissaire treballava l'argila
humida, la qual, amb la llengua masegada
mormolava: a poc a poc, germà, a poc a poc, si et plau.

Rubaiat, "Quartetes"
Omar Khayyam (1048-1121)

Aquest cop, tanmateix, vindré amb el victoriós Dionís, convertint el món en una festa... No em sobra el temps...

Darrera carta (a Cosima Wagner)
Friedrich  Nietzsche (1844-1900)


Octubre de 2008

Vaig examinar totes aquestes coses, i com els homes lluiten i perden la batalla, i com allò pel qual havien lluitat s'aconsegueix a pesar de la seva derrota, i com, quan això arriba, resulta ser diferent d'allò que es proposaven, i com altres homes han de lluitar per allò que ells es proposaven d'abastar sota un altre nom.

Un somni de John Ball (1886-1887)
William Morris (1834-1896)

Crec que la veritable manera d'anar al paradís seria aquesta: aprendre, abans, el camí de l'infern per evitar-lo.

Carta a Francesco Guicciardini (1521)
Niccolò Machiavelli, Maquiavel (1469-1527)


Març de 2009

El treball capitalista assalariat deshumanitza l'obrer, entristeix la seva vida...

Jean-Paul Sartre (1905-1980)

La felicitat no és un ideal de la Raó, sinó de la Imaginació

Immanuel Kant (1724-1804)


Desembre de 2009

No m’avorreixo enlloc, perquè considero que avorrir-se és insultar-se un mateix.

Diari (1893)
Jules Renard (1864-1910)

És quan dormo que hi veig clar,
foll d'una dolça metzina;
amb perles a cada mà
visc al cor d'una petxina;
só la font del comellar
i el jaç de la salvatgina,
–o la lluna que s'afina
en morir carena enllà.
És quan dormo que hi veig clar
foll d'una dolça metzina.

És quan dormo que hi veig clar (On he deixat les claus..., 1953)
J.
V. Foix (1894-1987)


Maig de 2010

L'ideal de la calma es troba en un gat assegut.

 Diari (1889)
Jules Renard (1864-1910)

Molts cops les utopies no són altra cosa que veritats prematures.

Alphonse de Lamartine (1790-1869)


Societat d’anabaptistes (1536, Bibliothèque Nationale, París, França), dels gravadors alemanys Heinrich Aldegraver (1502-1555) i Virgil Solis (1514-1562)


Música de fons: 1492: Conquest of Paradise (1992), de Vangelis


Vés a l'inici!